pfSense Gold Subscription

Author Topic: Problem med pfsense  (Read 10066 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
Problem med pfsense
« on: April 19, 2009, 04:33:39 am »
Hejsan!

Jag har använt pfsense under snart två år, för ett år sedan så köpte jag hem lite nya delar för systemet i hop om att allt skulle funka snabbare och jag skulle få ut det sista från telia linan. Detta fungerade klockrent ett tag sedan börja det strula... Man blir bemött av sträck över hela skärmen när pfsense laddar in och "watchdog timeout - resetting" lite titt som tätt, även något med usb verkar strula. Dock så kan allt fungera hur bra som hellst utan problem, under flera månader ibland... Men så plötsligt kommer det tillbaka, har testat olika nätverkskort, installerat om allt o.s.v. Jag har inte en susning om vad som kan va fel eller vad man kan göra åt det, ska försöka bidra med så mycket tänkbar info som möjligt nedan om datorn. Väldigt tacksam för hjälp då jag starkt gillar pfsense i övrigt!  :)

Bilder från skärmen vad som händer vid uppstart av själva pfsense, kan också ske efter ett tag när allt laddat klart (efter att menyn och det kommit upp)
http://drift.ktserver.se/IMG_0018.JPG
http://drift.ktserver.se/IMG_0019.JPG

Kör inga speciella paket installerade eller så utan allt är iprincip från installationen. Kör det senaste 1.2.2 (har haft exakt samma problem med dom tidigare versionerna)

Själva bruken det körs på:
Moderkort: MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATA, LAN, VGA, PCI-Ex16
Minne: Crucial DDR2 PC4200 1024MB CL4, Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin
CPU: AMD Sempron LE-1150 2.0GHz Socket AM2,256KB
NIC1: D-Link DGE-528T Gigabit
NIC2: Intel PRO/1000 GT Desktop Gigabit

Installerat på en mindre hdd, Kan va för mycket information eller för lite, säg bara till, som sagt, tacksam för all hjälp som kan ges!  :)

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
Re: Problem med pfsense
« Reply #1 on: April 19, 2009, 04:05:33 pm »
Hallå där vilken verison kör du ? har aldrig stöt på det problemet tidigare men ska försöka hjälpa dig så got det går. Har du provat 1.2.3 dena version har stöd för mera hårdvara och fungerar riktigt bra även som den är nu.
« Last Edit: April 20, 2009, 12:54:33 am by forum »

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: April 20, 2009, 02:48:03 am »
Jag körde 1.2.2, testa igår kväll att installera 1.2.3... verkade fungera så länge jag körde live-cd, sedan installera jag det på hårddisken, såg ljust ut till skärmen blev bäcksvart :-[ Även sträcken kom upp, samt watchdog timeout på båda korten =(

Men har en egen liten teori, som kanske kan funka men borde inte med tanke på att den tjata om usb med... Hårddisken är väldigt gammal, ska testa ersätta den idag med ett CF kort istället, kanske löser dom plötsliga krasherna / att den fryser... För detta sker inte med enbart live-cd. Men ändå problemet borde ju kvarstå med allt annat. Rapporterar eventuella framsteg senare!  :)

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: April 20, 2009, 11:15:04 am »
Går inte så bra för mig att få pfsense att starta, eller så är det startat... Har ingen aning, har lagt in det på ett CF minne nu och fått det att boota, men det stannar vid den här skärmen.

Ska det vara så eller är något fel? Testa även 1.2.3, med samma resultat. Tacksam för all hjälp  ;D

*EDIT*
Läste lite, är det så att allt går via seriellporten? Så jag måste vara ansluten där för att få något vettigt? Eller är jag helt på fel spår  ???
« Last Edit: April 20, 2009, 02:34:02 pm by compfreak »

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #4 on: April 20, 2009, 03:05:51 pm »
Har ingen bra erfarenhet av cf minnen då mina oftast har gåt sönder eller varit fel på vid köp. jag skulle rekomendera att du provar med en vanlig hårddisk. jag tror även att det är något med hårdvaran som är fel. så länge du inte ställt in att det ska gå via serie porten inne i general setings i pfsense så borde det inte vara något problem. prova att plocka bort båda nätverks korten ett i taget. annars skulle det kunna vara moderkortet som är på väg att gå sönder. du har inget annat moderkort som alla dina nuvarande delar passar på ? i sådana fall prova plocka över alla dina komponenter till det anndra moderkortet.
« Last Edit: April 20, 2009, 03:08:12 pm by forum »

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: April 20, 2009, 03:51:34 pm »
Tyvärr så har jag ju inte det...  :-\ Har ingen annan fungerande hårddisk heller, tydligen inte grannen heller  ::) Men drar till kjell & co imorgon och inköper en nollmodemskabel, får jag inget vett i burken då så plockar jag ur den ur racket och börjar felsöka komponent efter komponent, börjar störa mig på detta nu  :(

Valde just pfsense för jag tyckte det var ett skön system, och en enkel ftp helper inbyggd... m0n0wall saknar ju det, sedan måste man ju näst intill köpa monster router för att få ut allt ur sin lina... Så slöa processorer i butiks routrar  :( Men sista chansen imorgon sedan börjar jag riva runt i den, vill helst inte skruva ur den... så bökigt.

Återkommer om hur det gick, tacksam för du försöker hjälpa mig!  ;D

*EDIT*

Har nu införskaffat mig denna nollmodemskabeln och mycket riktigt fanns allt där att tillgå  ;D Men alla problem är inte lösta än, tyvärr...  :-\

Nu gäller det väll enbart konfiguration, hoppas jag... Är så att jag inte får IP från pfsenses dhcp, kan heller inte manuellt ställa in ip i dess range och försöka ansluta till webbgränssnittet. Någon idé om vad som kan va fel?
Skärmdump nedan från konsolen.
« Last Edit: April 21, 2009, 10:08:32 am by compfreak »

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #6 on: April 21, 2009, 11:27:53 am »
Svarar pfsense på något kommando ?

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: April 21, 2009, 11:59:53 am »
Ja då det går att skriva in kommandon  8) Det funkar  :)

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #8 on: April 21, 2009, 01:39:31 pm »
Om du trycker på 2 kommer du då fram till lan ip adress ?

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: April 21, 2009, 02:12:17 pm »
Japp, det gör jag, för att ändra IP:n. Testa nyligen även att köra 1.2.2 versionen istället ifall det skulle vart någon bugg... men nä, samma sak, får inget ip tilldelat från routern i nätverket, kan inte komma åt manuellt heller  ??? Dump nedan när meny 2 är framme  :)

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #10 on: April 21, 2009, 03:59:31 pm »
Kör du via ssh till pfsense ? prova koppla in pfsense direkt till data skärmen. kan vara så att ssh trixas. Kör du fortförande med cf disken ?
« Last Edit: April 21, 2009, 04:08:22 pm by forum »

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #11 on: April 21, 2009, 04:03:47 pm »
Köra via serielporten, så det är ju samma sak, skärmen ser man ändå bara lite på, allt annat går via serielporten. Men liksom allt funkar bra, dom tidigare nämnda problemen är borta men nu beter dig sig precis som om nätverkskabeln till switcharna inte vore inkopplad, man kommer inte åt den alltså för att få ett ip till klienterna. Och kommer inte åt webgui heller...  :-\ As skumt  :( Så nära nu ju, känns som det är ett litet skit fel någonstans

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #12 on: April 21, 2009, 04:10:25 pm »
säker på att du kopplat wan och lan rätt ?

Offline compfreak

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #13 on: April 21, 2009, 04:21:30 pm »
100% Säker  :( re0 går till lan-pachpanelen... Det är det kort som är ikopplat med, därav "*" vid "LAN" em0 är inte inkopplad, för då skulle jag inte kunna sitta på nätet alls  :) Vill ha igång så alla datorer får sina ip adresser och jag kan konfa i webgui... Ska testa med en annan dator och se om det är något som dummar sig med min. Sedan kopplar jag över wan, har testat med båda i en gång bara för att  ;D Ingen skillnad  :-[

Offline forum

• Moderator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #14 on: April 21, 2009, 04:29:54 pm »
nej då har jag ingen bra ide på vad det skulle kunna vara. har inte så mycket erfarenhet av cf diskar men skulle kanske kunna vara så att det är denna som det inte går att skriva till. läste även lite om dit moderkort och det ser att vara en hel del som har lite problem med just detta kort. hur kör du installationen ? vilka altenativ väljer du ? men efftersom att du sägerr att det fungerar bra med en live cd så ska det inte vara någe problem direkt tycker jag. du har ingen vanlig annan hårddisk som du kan prova med ?