The pfSense Store

Author Topic: Multiwan BBB  (Read 12633 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline blorr

• Newbie
  • *
    • View Profile
Multiwan BBB
« on: August 26, 2012, 04:30:11 pm »
Min internetleverantör är bredbandsbolaget. Som många säkert känner till får man 5 IP-adresser, som använder sig utav samma gateway. Med pfsense 1.2 var det inget problem att få lastbalanseringen att fungera. Men det verkar som att med version 2.0 av pfsense finns inte längre det stöd för detta?

Om alla 5 interface har samma gateway kan man inte få detta att fungera, verkar som de ändrat om koden imed version 2. Tänkte höra om någon vet nått sätt att få igång detta på, kanske någon patch eller likande? 

Offline Skogsmulle

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Multiwan BBB
« Reply #1 on: September 22, 2012, 01:20:34 pm »
Hej!

Blev lite nyfiken om din fråga, jo jag hittade något som du kan ha användning för.
Gå till fliken System > Routing välj Groups och klicka på plustecknet "Edit Groups".
Nu tror jag du känner igen eller kanske förstår hur man går tillväga.
Under denna länken, Gateway Settings, finns det ännu mera information som visar hur man ska tänka.

Jag kan inte hjälpa dig så mycket mera, har bara en IP att jobba med och har inte kört med multi-wan upplägget.
Skulle du köra fast så kan jag ändå försöka hjälpa dig på vägen, om ingen annan hinner före. :-)

Lycka till!

Min internetleverantör är bredbandsbolaget. Som många säkert känner till får man 5 IP-adresser, som använder sig utav samma gateway. Med pfsense 1.2 var det inget problem att få lastbalanseringen att fungera. Men det verkar som att med version 2.0 av pfsense finns inte längre det stöd för detta?

Om alla 5 interface har samma gateway kan man inte få detta att fungera, verkar som de ändrat om koden imed version 2. Tänkte höra om någon vet nått sätt att få igång detta på, kanske någon patch eller likande? 

Offline barateau

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Multiwan BBB
« Reply #2 on: September 26, 2012, 06:57:51 am »
Fått mer klarhet i detta?

Går i tankarna om att sätta upp en hyper-v med pfsense och försöka göra samma sak, men använda 4 ip adresser för LB och lämna den 5'e till bbb's original router med iptv boxen, annars slocknar ip-tv. "kanske går att lyssna av trafiken och öppna korrekt i pfsense också?"

Min tanke är kanske inte optimal men tänkte köra test med 1st gig switch och segmentera med vlan. Köra WAN'et in på switchen och där får sedan pfsensen hämta sina 4 adresser via 1st gig port, då linan min är 100/10 så kan jag inte slå i taket på gbit porten. Och bbb routern får hämta 1 ip från switchen.

Fysiska portar som används i fysiska switchen
1 port används då in i sw från WAN
1 port används till bbb routern
1 port används för pfsense maskinen

pfsense maskinen får 5?st virtuella portar, 4st används för att hämta resterande ip adresserna från BBB, och 1 port används för att dela ut den lastbalanserade linan.

Tänkte alltså försöka båda få de 4 adresserna in på 1 fysisk port, samt dela ut linan över samma fysiska port.
Detta bör gå då portarna sätts upp virutellt i hyper-v, "samma sak kan göras i esx/vmware".

Kanske är ute och snurrar helt, får se vart man landar. :)