International Support > Norwegian

Pfsense med fiber fra telenor og t-we fra canal digital (IPTV)

(1/2) > >>

lars@abelgaard.no:
Jeg har prøvd å få t-we fra canal digital til å funger på pfsense her kommer foreløpig resultat.

Trenger masse innspill om dette er riktig eller ikke eventuelt om firewallen er trygg nokk etterpå, har bilde og lyd, men ikke t-we

Følgende version av pfsense kjøres.

2.4.0-BETA (amd64)
built on Tue Jan 24 02:46:37 CST 2017
FreeBSD 11.0-RELEASE-p6

Følgende innstillinger er satt i firewall rules wan
ip4 igmp * **** none (Advanced) Allow packets with IP options to pass. Otherwise they are blocked by default. This is usually only seen with multicast traffic.
ip4 udp port 5500
ip4 udp port 8000
ip4 udp port 5353
ip4 udp port 1900

Følgende innstillinger er satt i firewall rules lan
Default allow LAN to any rule edit (Advanced)  Allow packets with IP options to pass. Otherwise they are blocked by default. This is usually only seen with multicast traffic.

Følgende innstillinger er satt i igmp proxy
LAN downstream 192.168.1.0/24 (eller ditt eget nettverk)
WAN upstream 224.0.0.0/4, 93.91.111.0/24 som er canal digital stream adresse

lars@abelgaard.no:

--- Quote from: lars@abelgaard.no on January 24, 2017, 10:00:28 am ---Jeg har prøvd å få t-we fra canal digital til å funger på pfsense her kommer foreløpig resultat.

Trenger masse innspill om dette er riktig eller ikke eventuelt om firewallen er trygg nokk etterpå, har bilde og lyd, men ikke t-we

Følgende version av pfsense kjøres.

2.4.0-BETA (amd64)
built on Tue Jan 24 02:46:37 CST 2017
FreeBSD 11.0-RELEASE-p6

Følgende innstillinger er satt i firewall rules wan
ip4 igmp * **** none (Advanced) Allow packets with IP options to pass. Otherwise they are blocked by default. This is usually only seen with multicast traffic.
ip4 udp port 5500
ip4 udp port 8000
ip4 udp port 5353
ip4 udp port 1900

Følgende innstillinger er satt i firewall rules lan
Default allow LAN to any rule edit (Advanced)  Allow packets with IP options to pass. Otherwise they are blocked by default. This is usually only seen with multicast traffic.

Følgende innstillinger er satt i igmp proxy
LAN downstream 192.168.1.0/24 (eller ditt eget nettverk)
WAN upstream 224.0.0.0/4, 93.91.111.0/24 som er canal digital stream adresse

--- End quote ---

Jeg har installert siste version av pfsense i dag

2.4.0-BETA (amd64)
built on Thu Jan 26 14:30:57 CST 2017
FreeBSD 11.0-RELEASE-p6

Nå fungerer t-we også så da er jo alt fullgodt :-)

Har gjort noen endringer og jobber med å finne ut hva som går til hvem porter

ip4 udp port 5500 Canal Digital må åpnes for å få bilde
ip4 udp port 8000 Canal Digital trolig tv kanal guide liste
ip4 udp port 5353 Multicast DNS
ip4 udp port 1900 Microsoft SSDP Enables discovery of UPnP devices (Official)

no-kek:
Jeg har fått T-WE til å fungere over OpenVPN noe som er mye tryggere en å åpne portene direkte på WAN siden, du må dog sette opp OpenVPN med TAP og tvinge all data trafikk over VPN, dog avhengi av hvilken enhet du bruker til å se T-WE på så må du ha en klient som støtter TAP modus, ikke alle Android eller IOS enheter som har støtte for dette direket og man må installere tredjeparts klienter

Cybdex:
Hei

Vurderer dette i stedet for CD parabol som jeg har i dag. Er det sånn og forstå at med innstillingene du har skrevet over så får du sett på kanaler uten store problemer?

Jeg er ikke så enormt interessert i å evt. se tv på nettbrett og whatever, så det er rett og slett for å kutte ut parabol til fordel for IPTV.

Hvilken T-We boks har du fra CD?

Cybdex:
Har gjort noen små tester her. Hadde forsåvidt dillet litt med dette en gang før for nesten ett år siden, men da tror jeg ikke Telenor hadde noe "ryddig ordning" på dette med IPTV. (De var vel ikke helt i mål med avtalen med CD tenker jeg?)

Anyway. La til et part flere porter i følge posten din, og det ser ut sånn i første øyekast at det kan fungere...

Jeg testet følgende med VLC og fikk streamet en ukodet kanal:

vlc -vvv rtp://@233.171.129.72:5500

Dette ser ut til å være en svensk kanal av ett eller annet slag i SD sending. Da virker det som multicast streamen bruker 4-5Mbps. Har funnet et par HD kanaler (vil jeg tro), men disse er krypterte. Da ser det ut til at streamen ligger på rundt 10-11Mbps (uten at jeg har bilde eller lyd.. bare en antagelse).
Det går også ann å høre på radio hvis du prøver VLC med iprange 233.171.129.2-16

Eneste jeg opplevde med VLC var hvis jeg streamet samme "kanal" på 2 stk pc'er, og avsluttet den ene, ble det et lite "hakk" på type 1/2 sekund på den andre. Vil tippe dette kanskje bare er VLC.. Mulig CD boksene buffrer bittelitt kanskje? Finner man ut isåfall. Det så også ut til at streamen kom fra 93.91.111.10 alle gangene, så det er ikke sikkert man må åpne for /24 nettet der, men det kan jeg evt. teste litt mere av.

Jeg prøver meg på å bestille og se hvordan det funker :)

PS. Jeg kjører :
2.3.2-RELEASE-p1 (amd64)
built on Tue Sep 27 12:13:07 CDT 2016
FreeBSD 10.3-RELEASE-p9

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version